Osoby szukające pracy w hotelu mają do wyboru bardzo wiele stanowisk. W zależności bowiem od wielkości i prestiżu danej placówki, znajdzie w niej zatrudnienie od kilku do nawet kilku tysięcy osób. Sprawdź, kto pracuje w hotelu i czy jest to miejsce, które wiąże się z wysokimi zarobkami.
Pracownicy hotelu
Jakie są stanowiska pracy w hotelu? Personel może obejmować nawet kilkadziesiąt różnych profesji. Są to między innymi:
- dyrektor hotelu – osoba odpowiedzialna za sprawne funkcjonowanie całej placówki. To on podejmuje najważniejsze decyzje, podpisuje umowy z zewnętrznymi firmami, koordynuje pracę personelu, a niekiedy również nawiązuje i podtrzymuje kontakty z kluczowymi gośćmi,
- portier – osoba stanowiąca swego rodzaju wizytówkę hotelu. Wita gości i realizuje zadania związane z ich zakwaterowaniem i wymeldowaniem z obiektu,
- concierge – pracownik organizujący i koordynujący spotkania biznesowe, konferencje i inne wydarzenia w hotelu oraz służący pomocą ich uczestnikom,
- boy hotelowy – osoba, do której głównych zadań należy transportowanie bagażu gości hotelowych,
- pokojowa – pracownik hotelu dbający o czystość pokojów. Do jej zadań należy między innymi wynoszenie śmieci oraz zmiana ręczników i pościeli,
- korytarzowy – osoba odpowiedzialna za czystość na korytarzach i klatkach schodowych,
- sprzątaczka – pracownik dbający o czystość wskazanych pomieszczeń, również gospodarczych czy należących do hotelowej restauracji,
- koordynator obsługi pięter – osoba organizująca pracę personelu obsługującego hotelowe piętra. Jest odpowiedzialny za ich czystość i estetyczny wystrój,
- konserwator budynku i konserwator zieleni – pracownicy, do których głównych zadań należy odpowiedni utrzymanie i konserwacja instalacji technicznych obiektu oraz porządek na terenach zielonych, należących do obiektu,
- szef kuchni – ustala menu restauracji należącej do hotelu, koordynuje pracę personelu kuchni oraz sam wykonuje określone dania,
- kelner – osoba obsługująca gości hotelowej restauracji,
- pracownik obsługi śniadań – dba o przygotowanie i wydawanie śniadań w placówce hotelowej,
- pracownik obsługi hotelu – osoba realizująca bardzo różne zadania, od prac porządkowych i konserwujących, przez pielęgnację terenów zielonych, po dokonywanie zakwaterowania gości.
Zawód hotelarza
Ukończenie technikum hotelarskiego bądź studiów wyższych, np. na kierunku hotelarstwo i turystyka bądź administracja uprawnia do wykonywania zawodu hotelarza. Musi posługiwać się również przynajmniej jednym językiem obcym.
Jest to osoba, która organizuje pracę hotelu. Opracowuje ofertę danego obiektu, biorąc pod uwagę dostępne środki finansowe czy związane z infrastrukturą, a także analizuje oferty konkurencji i warunki rynku hotelarskiego. Wykwalifikowany hotelarz koordynuje wszystkie elementy, składające się na sprawne funkcjonowanie obiektu – obsługę gości, pracę recepcji, księgowości i administracji. Często zajmuje stanowisko managera bądź kierownika hotelu.
Systemy pracy w hotelarstwie
Wyróżniamy trzy systemy pracy w hotelarstwie – rewirowy, brygadowy i dyspozycyjny.
System rewirowy – jest charakterystyczny dla mniejszych placówek. Za swoją podstawę bierze tzw. rewiry, na które podzielony jest hotel. Każdy rewir obsługuje jedna pokojowa.
System brygadowy – funkcjonuje w większych hotelach. W tym wypadku za jeden rewir odpowiada cały zespół pokojowych (tzw. brygada) pod kierownictwem brygadzisty lub kierownika piętra. W ramach brygad następuje podział pracy, na przykład na osoby zmieniające pościel, opróżniające kosze na śmieci itd.
System dyspozycyjny – wdrażany w dużych hotelach, w których zarządzanie obsługą pokojów odbywa się komputerowo. Program generuje listę pomieszczeń, które należy posprzątać w określonej kolejności, rozpoczynając od tych zwalnianych przez gości. Listy trafiają do kierowników pięter bądź bezpośrednio do pokojowych, które zgodnie z nimi organizują swoją pracę.
Hotelarstwo – zarobki
Czy praca w hotelarstwie się opłaca? Wiele zależy od zajmowanego stanowiska i prestiżu placówki, w której jesteśmy zatrudnieni. Zarobki managera hotelu są zazwyczaj znacznie wyższe od tych, na które może liczyć pokojówka. Oto kilka przykładowych median miesięcznego wynagrodzenia brutto dla poszczególnych pracowników:
- kierownik hotelu – 4400 zł,
- portier – 2350 zł,
- pokojowa – 2440 zł,
- konserwator budynku – 2980 zł,
- szef kuchni – 4820 zł.
Praca w hotelu – Poznań
Osoby szukające w Poznaniu pracy w hotelu mają kilka możliwości zatrudnienia. Oferty pracy dla pokojowych i sprzątaczek znaleźć możemy na przykład za pośrednictwem Powiatowego Urzędu Pracy. Drugą najczęściej poszukiwaną grupą zawodową w tej branży są recepcjoniści dzienni oraz nocni. Oferty dla managerów pojawiają się sporadycznie – jeśli interesuje nas zatrudnienie na tym stanowisku, warto śledzić strony internetowe poszczególnych placówek.